Tips på enkla sätt att träna hemma

av Home2Tiny

Träning behöver inte vara så komplicerat

Det svåraste är många gånger egentligen att bara göra det.

Oftast har man en miljon olika ursäkter till att få ändan ur soffan, jag vet, jag har själv varit där och det händer fortfarande att jag försöker slingra mig ur dagens träning.

Men om man nu inte vill dra till något gym eller inte har några vikter eller maskiner hemma, vad kan man då göra?

Att gå ut och gå är det absolut bästa enligt mig och finns det möjlighet gärna ute i naturen.

Jag är själv ute och går så ofta kroppen är med på noterna, sen kan sträckan variera.

Vill jag ha ytterligare träning har vi turen att ha en riktig tuff backe nära oss, backträning är mumma för ben och rumpa.

Upp och ner för denna backen ett par gånger, sen är jag rätt mör om jag säger så.

Vi har också ett litet utegym upp i vår skog där det också finns en bra slinga att ta sig runt på om man nu skulle vilja det.

Utegym är ett perfekt komplement till min gå-runda.

Stanna här och göra ett par situps och som jag alltid gör, hoppar jämfota över den där lilla bågformade saken till höger.

Det kanske inte låter så svårt att ta sig över ett litet hinder, men för mig som bara precis har börjat bygga muskler är det supersvårt, än så länge fixar jag bara 3 hopp över den lilla.
Målet är 10 hopp innan jag ger mig på den stora.

Att stärka rygg och mage behövs i min ålder, en stark core är viktigt för både hållningen som för en skadefri kropp, plus att den ökar vår kroppskännedom och stärker de muskler man behöver i vardagen.

En enkel övning att göra om man har tillgång till utegym är den jag gör på bilden.

Om det nu inte finns något utegym i närheten där man tar sin dagliga promenad så kan jag nästan svära på att det finns andra möjligheter till lite träning för kroppen.

På min runda finns det en bänk som är perfekt att använda till diverse övningar, som dips till exempel

När man tränar dips får både armar och bröstmuskler sig en omgång.
Även bål, axlar och rygg får lite träning av denna övning också.

Att träna rumpan gör du enkelt genom att kliva upp med ena foten samtidigt som du spänner baken rejält.

Använd bänken eller något annat som du kan kliva upp på där du kan stå stabilt.

Det här var bara några exempel på hur man enkelt kan träna effektivt utan att behöva gå på gym, dessutom är det gratis och man får frisk luft på köpet.

Vill du ha fler tips på övningar och hur du kan träna hemma, skriv i kommentarerna så gör jag fler inlägg om detta.

Ha en toppendag vänner!

Kramisar
T

LIKNANDE INLÄGG

4 kommentarer

Carina Mustonen 16 september, 2023 - 12:32

Tack finaste Tina????????Så många bra tips????????Jag tar gärna emot fler????????????Njut av en härlig helg☀️Kram????

Svar
Home2Tiny 18 september, 2023 - 08:57

Så glad jag blir Carina. Kommer fler tips inom träning och hälsa framöver. Kram och ha en härlig start på veckan. Tina

Svar
Kate 17 september, 2023 - 19:12

Älskar träning utomhus, alla årstider.
Springa, gå, åka skidor, rida och styrketräning med min egen kropp… och helst själv!????????
Kraaam…????????

Svar
Home2Tiny 18 september, 2023 - 08:58

Du är så grym alltså. Jag försöker så mycket jag kan, men brottas fortfarande med att få in träningen som en rutin. Kram och ha en härlig start på veckan. Tina

Svar

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Translate »